Az elmúlt időszakban több meghibásodott Kingston SSD is érkezett adatmentésre (SA400S37, A400) ugyanazzal a SATAFIRM S11 hibával, jellemzően 120-240GB kapacitásúak.
Mivel úgy látszik, hogy ez a meghibásodás egyre gyakoribb az ssd-knél, így gondoltam megér egy bejegyzést.
Ügyfelek elmondása alapján a probléma egyik pillanatról a másikra jelentkezett. Volt akinek a rendszer újraindítását követően nem bootolt be többet az operációs rendszer és volt akinek egy fagyást/kékhalált követően nem talált boot eszközt a gép.

Hogyan ismerhető fel a SATAFIRM S11 hiba?

A hibát könnyen felismerhetjük, eszközkezelő/BIOS/HDSentinel is jelzi a SATAFIRM S11 -et. Jobban megvizsgálva, az adathordozó szektor készletét kiolvasva, gyakorlatilag a 0-ás szektort kivéve, csak üres szektorokkal találkozunk jelen hiba esetén. Tehát első ránézésre teljesen üresnek tűnik az adathordozó, pedig tudjuk, hogy nem az. A HD Sentinel szerint az SSD -vel minden rendben van, állapota 100%-os is lehet, de ez csak a látszat. Sajnos ez komoly probléma, mivel speciális adatmentő technológiák alkalmazása nélkül nincs esély az adatok vissza állítására, ezért nem javasolt házilag próbálkozni a visszaállítással, nehogy végleg elvesszenek az adatok, érdemes ilyenkor az adathordozót kiszerelni a gépből és nem kísérletezni vele hanem adatmentőre bízni a visszaállítást, mert a legtöbb esetben még van esély rá.

Mi okozza a SATAFIRM S11 hibát?

A problémát a controller firmware-ban kell keresni, amelyben a translator modul megsérül (ennek kiváltó oka lehet hibás/gyenge szektorok kialakulása) tehát az adatok eléréséhez a translator részt újra kell építeni, a firmware-ben a szükséges módosításokat meg kell tenni, ezt követően újra lehet hozzáférésünk a felhasználói adatokat tároló memóriához.

Mire vigyázzunk “SATAFIRM S11” hiba esetén? Mit ne tegyünk?

Több cikk és youtube videó található a témában, hogy házilag is feléleszthető az ilyen hibával rendelkező SSD. Ami részben igaz, de ezek a megoldások a firmware frissítésével a rajta lévő adatokat teljes elvesztésével járnak, így akinek fontos adat van rajta, nem érdemes házilag próbálkozni a visszaállítással, mert minden adat véglegesen elveszhet.
Ezzel ellentétben cégünk egy kifejlesztett speciális megoldással jó eséllyel vissza tudja szerezni az elérhetetlenné vált adatokat.

A jó hír, hogy a legtöbb esetben van megoldás a stafirm s11 hiba esetén az adatok visszaállítására. Több ilyen adatmentésen is túl vagyunk az elmúlt időszakban és elmondhatjuk, hogy nagyrészt menthetők az ilyen hibával érkező Kingston SSD-k. Valamennyi hibával azért számolni kell, mert előfordulhatnak hibás szektorok, de ha szerencsénk van akkor tudunk bootolható lemezképet is készíteni a meghibásodott adathordozóról. Általában 95-99% közötti az ilyen hibával érkező és feléleszthető adathordozók adatmentésének sikeressége, de ha szerencsénk van akár 100%- os lemezkép is kinyerhető.

Ilyen jellegű meghibásodás esetén (is) állunk szívesen rendelkezésre!
Szívesen adunk tájékoztatást e-mailben vagy telefonon!

info@sos-adatmentes.hu | 0630/828-2689